Sadettin ÖZEN (74 İnş.)
(Diğer Etiketi : ÖZELLİKLİ YAZILAR)
Merhaba,
Mühendislik eğitim programlarında; ne ölçüde sorun sırasını saptama, yöntem, teknoloji ve üretim geliştirme, uygulama önceliklerini saptama, gerçekleştirme yöntemlerine; ne ölçüde İngilizce, yabancı dilde eğitime, bilgi ve teknoloji transferi etkinliklerine önem verilmesi gerekiyor. Bu sorun etkin ve uygun mühendislik eğitim programları dağılımını araştırma, belirleme açısından önemli bir sorundur.
Sınırlı bir temel ve örgün eğitim süresinde tüm yetenekli öğrencilerin etkin bir yabancı dil ile öğrenme, etkin bir bilgi ve teknoloji transferini yapma ve özümleme, daha ilerisinde etkin bir araştırıcı ve sentezci algılama, düşünme ve öğrenme etkinliklerini aynı ölçüde gerçekleştirmeleri olanaklı olamayabilir. Üniversitelerin de nesnel ve öznel koşullar, öğrenci yetenekleri farklılıkları bağlamında aynı ölçüde öğretim ve araştırma yapmaları, verimlilik sağlamaları olanaklı olamayabilir.
Hatta üniversitelerin ve öğrencilerin birkaç amaç ve ölçüt bağlamında mukayese edilerek aynı standartlara getirilme çalışılmaları da uzun dönemde yöntem ve strateji zenginliğini, verimliliğini, sosyoekonomik verimliliği düşürebilir.
Dolayısı ile bu farklılıklar, ahenkli bir biçimde birbirini tamamlayan ve içsel uyumlu sistemler oluşturan farklılıklar, belirli ve uygun ölçüler içinde etkin sağlam bir sosyoekonomik yapının oluşturulması için de zorunlu ve önemli olabilir.
Bu bağlamda bir mühendislik eğitim programı önceliklerinin, ülkenin ve bölgenin kalkınma ve teknoloji politikaları, planları ve öncelilikleri ile gerekircilik bağlamında akılcı bir süreklilik oluşturmasının temel ve öncelikli olduğu görülür.
Nitekim Cumhuriyetin ilk yirmi yıllık döneminde mühendislik eğitim programları, orta öğretim ve köy enstitüleri programları bu eğitim felsefesi yönünde geliştirilmiş, geçekleştirilmiştir. Ancak bu yönde temel bilimler, uygulamalı bilimler düşünsel ve üretken sürekli içsel ilişkileri yeterli düzeyde kurulamamıştı. Türkiye’de temel genel eğitim ve mühendislik eğitim programlarını geliştirme çalışmalarında ana sorun bu noktada düğümlenmişti; hala bu noktada çözümlenememiş bulunmaktadır.
Mühendislik eğitim programının ülkenin, bölgenin nesnel, öznel ve gerek koşullarına bağlı olarak önce sorun önceliklerini ve sırasını saptama, aynı yönde yöntem, teknoloji ve üretim önceliklerini saptama, sonra uygulama önceliklerini saptama, gerçekleştirme etkinliklerini amaçlamasının temel olduğu görülüyor. Sektörlerin ve kurumların üretim ve yatırım olanaklarının
buluşturulması, örgütlenmesi ve yönlendirilmesi çalışmalarına, girişimlerin gerek koşullarına önem verilmesi gerektiği görülür. Teknik ve teknolojik gelişme sorunlarının sosyal psikoloji ve sosyalleşme boyutlarının öncelikle özümlenmesi gerektiği görülür. Mühendislik eğitim programı ve uygulamaları, kısaca nerede somut üretimi artırıcı bir sorun var ise, o sorunun somut çözümüne yönelik olması gerektiği önem kazanır.
Bu yönde bir mühendislik eğitim programları, bu gerek koşullar ve öncelikler çerçevesinde doğrultusunda belki belirli bir kısa dönem için bir yabancı dil ile işlenmesi yararlı olabilir. Ancak bu kalkınma ve teknolojik gelişme sorunlarının, çözümleme yöntemlerinin öncelikleri somut olarak tanımlanması ile olanaklı olabilir. Nitekim kültür ve eğitim tarihimiz de böyle gerçekleşmiştir, gerçekleşmeye devam etmektedir.
Uzun dönemde ana dilde temel bilimleri anlama, olguları ve sorunları saptama, model ve yöntem geliştirme analiz, sentez akıl yürütmeleri her zaman temel ve öncelikli olması önemli görülüyor.
Sevgilerimle, saygılarımla.
11 Ekim 2009 Pazar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.